سفیران سلامت

خود مراقبتی - سلامت وتندرستی

سفیران سلامت

خود مراقبتی - سلامت وتندرستی

خودمراقبتی اقداماتی است آموختنی،آگاهانه وهدفمند که موجب افزایش کارآیی ومهارت های فردی می شود.🍁🌹🍁

بایگانی

خودمراقبتی سالمندان

سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۸:۳۴ ب.ظ

خودمراقبتی افرادسالمند

خود مراقبتی عامل بسیار مهمی در بالابردن سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری­ها است. خود مراقبتی فعالیتی است که هر فرد (به خصوص سالمند)، برای تأمین، حفظ و بالابردن سلامت خود انجام می­دهد. بنابراین خود فرد سالمند در این امر نقش ویژه­ ای دارد.

خودمراقبتی نیاز به دانش و مهارت دارد که سالمند با مشورت و کسب کمک از متخصص و غیر متخصص(آموزش دیده) این دانش را کسب می­کند. انجام فعالیت­های مربوط به خودمراقبتی گاهی به اطرافیان فرد از جمله فرزندان، دوستان، همسایه­ ها نیز گسترش پیدا می­کند.

سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویژگی خودمراقبتی را شامل موارد زیر می­داند:

  • رفتاری است داوطلبانه
  • فعالیتی است آموخته شده
  • حق و مسئولیتی است همگانی برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان

همچنین خود مراقبتی نباید با خود درمانی یکی در نظر گرفته شود. اتفاقاً این دو مقابل یکدیگر هستند. خود درمانی که از آن به عنوان عمل خطرناک یاد می­شود، اقدام خودسرانه سالمند در مصرف دارو و … است. اما رفتار خود مراقبتی در نتیجه آموزش بدست می­آید. برای مثال فرد سالمندی که دارای فشار خون است، از پزشک خود آموزش­های لازم از نظر تغذیه، سبک زندگی، مصرف دارو و … را دریافت می­کند و با آگاهی کامل رفتار صحیحی را در مراقبت از خود دنبال کرده و در نتیجه این رفتار، فشار خون خود را کنترل می­کند و با این اقدام آگاهانه سلامتی خود را ارتقاء می­دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی